Zen 2013

Det finns ju folk som är sådär onödigt negativa. Med min finfina zen-lika 2013-outlook på livet säger jag bara såhär: När livet ger dig citroner, gör citronsaft. Och den här veckan har jag och maken blivit representanter för den svenska citronsaft-industrin. För när bilen går sönder för andra gången på mindre än två veckor, vad kan man då annat säga än att det känns förbaskat fint att ha fått vara med och förbättra miljön? Så skönt! Tänk, så mycket vi inte kört. Jaså, den där mickepocken som har gått sönder kostar över tretusen spänn, begagnad, och då tillkommer sedan arbetet för att mecka in den begagnade mickepocken i bilen. Ändå fint. Tänk att få hjälpa till och gynna den svenska ekonomin och skapa nya arbetstillfällen inom transport-branschen. Vi älskar det!
 
Ja. Sedan var det ju det där med att kylen och frysen, bara dagen efter att bilen valt att packa in och vifta ett ljuvt adjö till oss, plötsligt lät väldigt lite. Ja, så lite lät kylfrysen, att man liksom kunde misstänka att den helt tappat intresset för att fortsätta kylfrysa våra matvaror. Det hade den också. 17 grader må vara en ganska fesjonken sommardag, men det är liksom ändå ingen temperatur som man önskar för sin frukostost och sin filmjölk. Man får ändå förstå kylfrysen säger jag. Den var gammal och trött. Eller, alltså, gammal och gammal. Vi köpte den för ett drygt halvår sedan. Men trött var den förstås. Och det fattar man ju i dagens samhälle. Alla krav och all press. Allt man ska hinna. Kylfrysen gick helt enkelt in i väggen. Pallade inte trycket. Man kan ju själv bli trött också, så man får ändå ha förståelse. Tänk om garantin i den skumma vitvarubutiken på Persborg varit längre än två månader. Då hade den stackars kylfrysen fått åka iväg på reparationer och annat lidande. Nä. Do not resuscitate säger jag. Låt kylfrysen få ett värdigt slut.
 
Skönt också att få lite existentiellt perspektiv. Man ska inte fästa sig så vid döda ting. Är det inte så de där tibetanska munkarna säger? Faktiskt. Till slut äger tingen dig, liksom. Bättre då att de får passera vidare. Det tycker jag. Synd bara att just en kylfrys är lite svårt att leva utan, om man inte råkar bo på Nordpolen. Fast då måste jag ändå få tillägga att det i morse var oerhört effektivt för morgonschemat att inte ha äga någon mat utan små bakteriesamhällen osynligt växandes på sig. Ingen frukostfil, ingen morgonsmörgås eller lunchlåda att spendera tid på att packa ner i väskan. Morgnarna är så stressiga i vanliga fall, men icke idag. Nejnej. Så tidigt har jag minsann inte varit på jobbet på flera månader. Det tror jag faktiskt verkligen att kollegorna uppskattade. Bara det är ju värt mycket. Det tycker jag nog.
 
Men, ja. En kylfrys behöver man ju. Se, vilken utmaning! Ty bilen är sönder. Kaputt. Hur får man hem en ny kylfrys då bilen saknar en mickepock som fungerar? Aha, säger ni, hemkörning! Aha, svarar jag då. Hemkörning på måndag, säger butiken. Ytterligare en ljuv utmaning. Man måste ändå älska utmaningarna i livet, det tycker jag faktiskt. För med världens bästa vilja går det säkert finfint att klara en helg utan kylfrys om man uteslutande äter hämtmat. Och hämtmat kan förstås vara mycket exotisk. Man ska inte klanka ner på hämtmat. Men vi kände ändå, jag och maken, att vi nog gärna skulle vilja äga en kylfrys igen så fort som möjligt. Och kanske inte en från den där skumma vitvarubutiken på Persborg. Man ska gynna olika affärsidkare. Det är bra för den svenska ekonomin. Sånt måste man tänka på.
 
Och så får man mitt bland alla dessa ljuvliga utmaningar och plötsliga ting att lägga alla högar av sparpengar på också bevis på att man har rätt bra folk i sin närmsta krets. Se, vilken tur att inte alla människors bilar och kylfrysar går sönder på samma gång. Så måste man tänka!  Svågerns bil var inte trasig, och lämpade sig utmärkt för transport av en ny kylfrys till det Lidforska hemmet. Se bara där, en sån lyckosam och utmanande vecka! Också ett bra hål att stoppa pengar i. Man ska ju inte hålla på och spara. Man ska spendera sig ur krisen. Gynna ekonomin. Ja! Vi är en stor kugge i det första steget ur den ekonomiska krisen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!