En annan fant

Ibland får man skylla sig själv. Som när man utan att ha blivit ombedd spontant börjar sjunga om den balanserande elefanten för lillfisen. Ni vet den där elefanten som balanserar på en spindeltråd och sedan hämtar andra elefanter i alla oändligheters oändligheter utan att det någonsin tar slut på elefanter eller att den där spindeltråden går sönder. Jag har varit ledig idag. Och jag sjöng elefantsången för första gången vid elvatiden i förmiddags. Ni kan ju räkna ut resten. I runda slängar har det nu sammanlagt balanserat sisådär en 75 000 elefanter på spindeltråden. Efter varje vers har lillfisen i extas exklamerat: " ANNAN FANT!" och sedan "SJUNGA FANTEN!!"
 
Den sången är dessutom lite traumatisk. Jag deltog under min uppväxt i ett antal meningsskiljaktigheter angående texten i elefantsången. Jag hävdade bestämd på ett nästan övermänskligt sätt att texten är "... på en liten, liten, liten spindeltråd" medan de olika meningsmotståndarna (det var flera olika människor under ett antal års tid) hävdade att texten är "... på en liten, liten spindeltrååd". Alltså ett onaturligt långt och krystat å-ljud. Jag har ju växt upp på en tid då man liksom inte bara wiki-appade grejer till höger och vänster och omedelbart kunde daska till någon i ansiktet med hårda bevis, så först någon gång på gymnasiet fick jag svart på vitt. Jag hade haft fel. I alla år. Det VAR spindeltrååd istället för ett extra "liten" som totally hade räddat hela texten, men visst, whatever. Det är ju inte min sång. Traumatiskt var det none the less. Även om jag parallellt hade andra olika meningsskiljaktigheter på gång under uppväxten där jag hade fullständigt rätt (Till exempel MAkrill vs. maKRILL-betoning, huruvida det uttalas lasagnE eller lasagn(e) samt en långdragen historia om huruvida humlor bränns eller sticks), så var det fruktansvärt förargligt att behöva ha fel om den där spindeltråden. Eller, förlåt, spindeltråÅden. För att skona lillfisen från att under hela sin uppväxt kämpa med att bråka med folk om texten i elefantbalanserarsången så får jag sjunga rätt text för henne. Igen. Och igen. Och igen. Och igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!