Dag 5: Det här hade varit najs att äta idag

Vilket töntigt och fruktansvärt fantasilöst ämne. Men ska man följa spelets regler så ska man. Idag är det midsommarafton. Då ska man äta sill, jordgubbar och dricka öl och snaps. Personligen har jag aldrig riktigt förstått mig på the swedish way med högtidsmat. Snacka dålig fantasi! Varenda jäkla högtid ska man äta sill. Bör, liksom. Gud förbjude att man under någon högtid bara sket i den där sillen, som faktiskt i ärlighetens namn bara smakar sådär. Och visst är det trevligt med öl och snaps, men det går inte upp mot ett par glas Amarone eller ett glas iskallt rosévin. Fast visst, jordgubbar med vispgrädde är rätt nice.
 
Om jag fick skapa min egen högtidsmat hade den nog sett ut såhär:
- En dignande ostbricka med surdegsbröd och ett par päron uppskuret i skivor.
- Någonting med spaghetti. Min favoriträtt alla dagar. Bacon är till exempel aldrig fel att lägga i en spaghettisås. 
- Delikatesstallrik med italienska charkuterier och mozarellaost. Kanske lite vitlöksbröd till det.
 
Men så länge får jag nog bida min tid och tolerera att sillen har en högstående position i vårt samhälle. Jag äter den, visst visst, och den är helt ok. Men bara ok. Lite kejsarens nya kläder om ni frågar mig. Fast den är förvisso rätt nyttig, vilket kompenserar litegrann iallafall.

Kommentarer
Postat av: Yasmine

du kan få äta hos oss ;) ingen sill i vårt hus, till midsommar grillar vi kalkonfilé och avnjuter med rött alt rosé, sallad och tzatsiki =) de som vill får pommes till.

Svar: Åh, det låter nice! Jag kommer nästa midsommar :-)
Johanna

2012-06-22 @ 12:25:35
URL: http://yazesworld.blogg.se
Postat av: Kikki

Alltså jag vill bara förtydliga att jag omformulerade just det här dagsinlägget från überspåniga 'Det här har jag ätit idag' till inte fullt lika spåniga 'Det här hade varit najs att äta idag' För hur lamt och töntigt det än är så är det fan så mycket bättre än att behöva räkna upp X antal kolasnören och bananpengar. Hallå?
Förövrigt anser jag att inlagd sill ska bannlysas!

Svar: Ingen skugga faller över dig, kära sviskon! Ämnet i sig är lite nördigt.
Johanna

2012-06-22 @ 16:44:53
URL: http://theantigonish.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!