Dag 10: Min dag

Livet med barn innebär en massa olika grejer. Bland annat att man brukar ha hunnit med mer innan klockan nio på morgonen än en normal människa hunnit med innan det börjar skymma. Idag gav maken mig sovmorgon trots att han själv skulle till jobbet. Att sova till åtta är väldigt uppskattat jämfört med att sova till sex. Lillfisen vaknade länge redan klockan fem på morgnarna, men den senaste veckan har vi fått lite respit med uppvak mellan sex och halvsju. Skillnade på fem och sex är milsvid, eftersom man nog ändå får säga att morgonen börjar klockan sex, medan fem faktiskt är natt.
 
Nåväl, idag gick jag alltså upp kvart över åtta och passade på att duscha innan maken stack iväg till jobbet. Att duscha själv med en bebis i badrummet brukar inte vara någon särskilt god idé. På fem minuter hinner lillfisen med mycket fanstyg. Typ att rulla ut allt toalettpapper från rullen på golvet, dra ut duschdraperiet från badkaret så att vatten hamnar överallt i badrummet, slå huvudet i handfatet, släcka lampan i taket så att man inte ser något och klämma sina fingrar i dörren.
 
Efter duschen var det grötdags för lillfisen, och därefter mamma-frukost. Min frukost då vill säga. Tyvärr måste den ske efter lillfisens gröt, för så fort osten åker fram vägrar Isabelle konsekvent att äta något annat än ostskivor. Inte bröd, inte gurka, utan ost. Vi tror att detta är ett arv från mig, då jag ser livet som totalt ovärdigt om det inte innehåller stora kvantiteter av ost. Jag brukar äta frukost och läsa tidningen medan Isabelle sitter i sin antilopstol och goffar i sig ost under nöjd tystnad. Efter frukost ägnade vi oss åt något så inspirerande som städning av lägenheten. Isabelle är en liten tyrann. Det accepteras inte att man sitter framför tv:n eller datorn. Däremot gillar hon mycket när man städar, så det gör vi när vädret suger. Jag undrar om hon har något slags muntligt avtal med någon manschauviniströrelse angående detta, men än så länge har jag inga bevis. Under städningen sliter Isabelle fram de leksaker jag plockat undan för att kunna dammsuga, jagar Aslan, stoppar fingrarna i toaletten  och tuggar på olika dammsugarmunstycken. Jag har också gjort vissa pauser för att uppföra bejublade dansnummer. Helt klart en positiv grej med att skaffa barn. INGEN har applåderat min dans förrän nu, vilket jag finner... tja, alltså, ganska förståeligt ändå eftersom jag inte har någon taktkänsla. En gång blev jag erbjuden danshjälp av en kille på en nattklubb i Dublin. Danshjälp av en IRLÄNDARE. Fattar ni hur dåligt man dansar då?
 
Nu sover Isabelle middag efter att ha ätit lunch. Själv har jag ätit en nyttig lunch bestående av rökt lax och sallad med fetaost och sitter nu med en kopp kaffe och funderar över eftermiddagen. Troligtvis kommer den att innehålla besök på någon lekplats och en långpromenad. Dagarna som föräldraledig är svåra att skilja från varandra. Mat var tredje timme, middagsvila och lek blandat med städning och inhandlingar. Inte helt illa pinkat faktiskt, när man har vant sig vid det. Speciellt inte den här månaden med tanke på en trevlig skatteåterbäring och semesterlön. Dock lätt ensamt just nu med tanke på att många trevliga människor lämnat staden för att fira semester på landet.
 

Kommentarer
Postat av: frikadellen

Jag vet att detta var ett gammalt inlägg, men jag akn inte låta bli att kommentera. Du beskriver PÅ PRICKEN mina dagar. Allt från städmanin, till danserna, till att läsa tidningen i lugn och ro medan ongen tuggar på något. Enda gången på hela dagen hon låter mig göra något i lugn och ro... märkligt...

Svar: Haha, och den enda stunden har man dåligt samvete för att man tycker att man borde stimulera dem, pussa dem eller göra något annat karaktärsdanande med dem. Men, alltså, tidningen, jag måste få läsa min tidning. Det är bara så.
Johanna

2012-07-11 @ 21:55:04
URL: http://frikadellen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!