Q&A blog awards-lista

Med den äran har jag fått i uppgift att besvara nedanstående frågor av Anna in Australia. Anna och jag gick i samma klass på gymnasiet. Jag minns fortfarande hur paff jag blev när hon skrev följande i min studentmössa: "Till den mest cyniska människa jag någonsin träffat". Det var nämligen så att hon utan tvekan, iallafall på den tiden, var den mest cyniska människa som jag någonsin träffat. 

För övrigt är jag säker på att Anna har rätt gällande Hår av hin. Givetvis skulle hon bräcka Isabelles exorcistkräkning genom att själv kräkas tre gånger i snabb följd. Jaja, tänkte hon, exorcistkräkas är väl ingen konst, men testa att kräkas på tre olika ställen på mindre än tre minuter! Slå det, bebis, du som inte ens kan sitta upp själv utan stöd!

Nåväl, vi kom ifrån ämnet. Det var ju de här frågorna jag skulle besvara:

1. VARFÖR BÖRJADE DU BLOGGA?
Jag hade länge haft funderingar runt att börja blogga, men det var först när excellenta Antigonish skrev sin resedagbok från Totnes och inte långt därefter startade sin blogg som jag satte igång. Jag har alltid gillat att skriva och tyvärr rann dagboksskrivandet ut i sanden någon gång under 2001 (vilket ändå betyder att jag har snaskig läsning från nästan tio år innan dess. Tyvärr handlar det mest om killar jag ville hångla med, skulle hångla med eller hade hånglat med. Men ändå.)

Jag fick höra av folk att jag aldrig skulle ha tid med bloggen efter att Isabelle hade kommit ut, men det visar sig gå ganska bra. Det är mer av en utmaning att hitta tiden, men jag tycker det är så kul att jag därför väljer att ha tid till det. Jag tycker om att skriva och jag ÄLSKAR att läsa kommentarer från er. Man vet att jag just lagt ut ett blogginlägg när man ser mig springa fram och tillbaka till datorn för att se om någon kommenterat det.


2. VILKA BLOGGAR FÖLJER DU?
Det ligger en länklista till höger som uppdaterades när jag gjorde om bloggen för ett tag sedan. De som försvunnit från den gamla listan är helt enkelt folk som inte uppdaterat sina bloggar på flera månader.
Eftersom jag är så senildement och har lyckats glömma hur man läggger till en ny blogg i länklistan måste jag även tipsa om Frikadellen, som jag går in på dagligen, men som trots detta inte står med på listan till höger. Hon uppdaterar förvånansvärt frekvent trots nytillkommen minifrikadell och är fasligt festlig och underhållande (aah, "festlig", där har ni ett ord som inte används alltför ofta i dagligt tal).

Att hitta bra bloggar är inte lätt. Man får tips från andra och när man har tid, typ var tredje vecka, så kan man gå in och läsa andras kommentarer på favoritbloggarna och därefter snoka runt lite på deras bloggar. Det funkar ibland. Sisådär var femtonde gång man gör det ungefär.

3. FAVORITFÄRG?
Svart. Alla mina kläder är svarta. Iallafall nästan. Idag när jag satte på mina vackra, vita vinterstövlar sa jag euforiskt till maken: "Det är så bra att mina nya, vackra vinterstövlar är vita, för oavsett hur svartklädd jag är så har jag alltid stövlarna som lyser upp!". Han tittade på mig med en blick som var en blandning av medlidande och "undrar om vi ändå inte ska ta en sväng förbi psyk akut på vägen till födelsedagskalaset?".


4. FAVORITFILM?
Med filmer är jag som med böcker. Jag hittar det jag gillar och sedan läser jag om/ser om samma hela tiden, med vissa undantag. Motsägelsefullt nog med tanke på mitt mörka och cyniska sätt så gillar jag Sex and the City-filmerna, Bridget Jones, Miss Congeniality och How to lose a guy in ten days. Favoritfilmen all times är definitivt Fight Club. Thelma och Louise är också en självklar klassiker. Ikväll tvingar jag maken att se Allt för min syster, mest för att jag ganska nyligen läst boken och vill jämföra. Det är för övrigt första gången vi ser en film på väldigt, väldigt länge.


5. VILKA LÄNDER DRÖMMER DU OM ATT BESÖKA?
USA står högst på listan just nu, för det är verkligen hög tid att se New York. Annars är jag med länder som med filmer och böcker. Jag vet vad jag gillar och återvänder till samma hela tiden. Det vill säga Frankrike och Italien. Man kan helt enkelt inte åka till Rom och Paris för många gånger. Eiffeltornet räcker det dock att man åker upp i en gång. If that. Där fanns inte ens något vin, fast man köat i flera timmar i snålblåst. Humbug!

Bonusfråga: Om pengar inte var något problem - var skulle ni bo?
Åh, jag hade haft massor av lägenheter och hus i sådana fall! Diskuterade det senast med maken när vi planerade för våra 57 miljoner som vi aldrig fick. Ett litet hus på Amalfikusten till att börja med. En lägenhet i Paris, en i Rom och en i New York. Ja. Det räcker så. Man vill ju inte låta girig. Fast kanske, kanske en liten hemmabas här i Malmö. En sån däringa liten villa på Fridhem hade varit trevligt.


Hähä, det var ju roligt! Nästa uppgift är att lämna vidare facklan till tre nya bloggare som ska besvara samma frågor och därefter i sin tur lämna vidare facklan till tre nya bloggare, som i sin tur ska... ja, ni fattar på ett ungefär kanske?

And my nominees are (läs in er egen trumvirvel):
1. Antigonish.
2. Frikadellen.
3. Yazes world.

Take it away!


Kommentarer
Postat av: Kikki

Amenå! Jag hade ju nöjt mig att läsa ditt eminenta inlägg, men med alla vackra ord du skrev är det ju bara att "fatta pennan"

Pöss!

(Och ja, den där med exorcistspyan och Hår av Hin låter ju troligt)

2011-10-22 @ 21:07:34
URL: http://theantigonish.wordpress.com
Postat av: Anna

Haha! Jag har inget minne av att jag skrev så i din mössa! Kanske var det tänkt som ett skämt - om du minns så hade jag inte ens en mössa, till detta fanns en rad skäl - men mest ville jag nog vara envis och inte göra som alla andra. Till Elnas stora glädje hade jag till slut gått med på att köpa en vit klänning.



Ja, den gamla goda tiden... ;-)

2011-10-23 @ 00:22:12
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com/
Postat av: Anna

PS - egentligen stog det att det skulle vara 5 nya bloggar man nominerar - men jag kom bara på tre. Hoppsan!

2011-10-23 @ 00:23:18
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Hade förstås gärna sett Peking bland drömresmålen, men en dag som denna, när smoggen ligger som en tät, gul dimma över stan, och amerikanska ambassaden skriver "health warnings of emergency conditions. The entire population is likely to be affected" kan jag inte med gott samvete lobba för detta alternativ. Hoppas det blir en lite hälsosamma ort till sommaren, dit ni kan komma istället. Skickar in ansökan om ny postering idag (heja, heja!).

2011-10-23 @ 04:02:32
URL: http://jiaozi.davidkarlsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!