Förtryck

Var exakt går gränsen mellan yttrandefrihet och förtryck? Jag och många med mig är nog ytterst tacksamma över att slippa höra vit makt-musik vare sig på public service-stationerna eller på reklamradiostationerna. När det kommer till texter med öppet kvinnofientliga budskap är det däremot fritt fram, såväl på NRJ som på P3. Då handlar det plötsligt om yttrandefrihet. Jag hörde precis följande på P3:

"(I miss that pussy, that pussy, that pussy)
Oooh Nooo
Yeah yeah yeah yeh
She, she used to be a really special lady
I guess she's feeling kinda freaky lately
It's such a shame cause now the pussy's changed
(Pussy changed)
She used to squeeze me
Grip me tight so she could please me
But now-now, that pussy changed

(...)

I'ma about to kill this bitch
Oooh Nooo
She gave away all my shit
(I miss that pussy, that pussy, that pussy, that pussy)
Oooh Nooo
Yeah, yeah, yeh"

Strax efter 11 en tisdagsförmiddag får jag lyssna på denna text, högst ofrivilligt mitt i ett radioprogram på P3. Det är vad jag får för mina licenspengar. Ni kanske inte tycker det är så farligt. Tycker kanske att det är ett undantag. Det är det inte. Ovanstående text är bara en bland många, många nedsättande låtar som vi matas med dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år. Vad gör det med oss? Vad gör det med våra barn? Och varför är det aldrig någon som protesterar? Varför är kvinnoförtryck yttrandefrihet, medan hets mot folkgrupp är brottsligt?

Mitt favoritexempel är en låt av Usher som många, män som kvinnor, gärna gick och nynnade på för ett par år sedan. Jag citerar:

"Hold her head steady, I'm gonna milk the cow"

Vad tror ni att det betyder? Och är det musik ni vill att era döttrar, de som en dag ska ta över världen och uträtta stordåd, ska matas med? Troligtvis inte. Inte jag heller, men trots det betalar ni och jag licenspengar för att få höra det, fullt legitimt på bästa sändningstid, dag ut och dag in. När ska vi sätta ner foten och säga ifrån?

Kommentarer
Postat av: Henrik Henziger

Fanimej en riktigi bra debattartikel detta, Johanna! Skicka denna texten till Sydsvenskan! De behöver spridas bortom gränserna för din blogg! Jag håller helt med dig!

2011-10-25 @ 12:51:49
Postat av: Kikki

Håller med både dig och HH!

2011-10-25 @ 14:30:13
URL: http://theantigonish.wordpress.com
Postat av: Marie H

Håller högljutt med ovanstående, skicka genast till Sydis! Under tiden fortsätter jag att med stolthet inte betala en enda licenskrona.

2011-10-25 @ 15:43:11
Postat av: Tristessa

Hade velat ha en gilla knapp, så bra o viktigt skrivet!!

2011-10-25 @ 16:33:33
URL: http://tristessan.wordpress.com
Postat av: Yasmine

Hejja hejja ! håller med föregående talare, sprid vidare!

f ö finns det en anledning till att jag försökt göra rockers av mina barn ;)

2011-10-25 @ 20:52:39
URL: http://yazesworld.blogg.se/
Postat av: Malin

Har stört mig på precis samma sak i några år nu. Vad sägs om texten i Akons - I wanna fuck you eller varför inte Eminem och Nate Dogs tips om att stoppa små piller i en tjejs drink och sen gå ut och ha sex i sin Hummer där hon kan utföra fellatio på honom och hans polare i låten Shake that ass.

2011-10-25 @ 22:34:20
Postat av: Johanna

Usch! Bra rutten text och bra rutet av dig!

2011-10-26 @ 01:42:44
URL: http://jiaozi.davidkarlsson.se
Postat av: Anna

Skicka till tidningen, helt klart! Det är äckligt. Lyssnar aldrig på radio och ser nästan aldrig på TV - man blir ju deprimerad.

2011-10-26 @ 02:56:21
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!