Kvarterskrogen!


Såhär glad blir modern vars dotter tillåter ett besök på mysiga uteserveringen ett kvarter hemifrån. Notera:
1. Att modern för en gångs skull orkat sminka sig.
2. Det krampaktiga taget om vagnen som hela tiden vaggas fram och tillbaka för att dottern inte ska yttra någon form av missnöje med besöket.

Besöket förlöpte mycket väl. Först låg Isabelle och pratade med sitt reklambi (som alla nyförlösta får i "present" av ett välkänt blöjföretag) och sedan somnade hon faktiskt och sov ända fram tills det var dags att betala och gå hem.

Som alltid finns det förstås förståsigpåare som ojar sig över att Retsina är en alkoholhaltig dryck. Senast för ett par dagar sedan när jag gjorde en snabbvisit på jobbets personalfest nere på Ribban fick jag kommentaren: "Jaha, ammar inte du?" när någon räckte mig ett glas vin. Som nybliven mor är man ett öppet mål, likaså som när man var gravid. Det är fritt fram att uttala sig lite hur som helst och komma med dömande kommentarer och förvänta sig förklaringar från den gravida/modern. Häromdagen fick jag också förklara mig för grannens hemtjänstpersonal om varför Isabelle hade så varma byxor på sig när det var så varmt ute (för att hon skulle direkt ner i bilen med AC var det enkla svaret som jag visst var skyldig att redovisa för kvinnan jag träffat i trappan vid ett par tillfällen tidigare).

Hur bemöter man okunskap, fördomar, misstänksamhet och socialt bristande kompetens? Helst av allt vill jag säga till folk att det har de inte med att göra, men min uppfostran förbjuder mig. Men när jag upplyser kollegan vänligt om att det numera är helt ok att ta ett eller två glas vin fast man ammar bemöts jag av ett "JAså!" (höjt tonläge i början följt av ett menande ögonkast med undertonen "det där har du nog allt fabricerat ihop själv" följt av blick åt annat håll som insinuerar att samtalet nu är över). Man kan helt enkelt inte vinna. Jag önskar bara att kvinnor kunde samarbeta istället för att motarbeta varandra hela tiden. Det är nämligen aldrig en man som ifrågasätter huruvida jag tar ett glas vin eller hur jag klätt min dotter. Bara andra kvinnor som "menar väl". Men hur ska jag då klara av mitt moderskap de övriga 23 timmarna och 45 minuterna av dygnet som de inte är där med kloka kommentarer? Eller sitter dessa kvinnor hela tiden med hjärtat i halsgropen och oroar sig över spädbarn i deras närhet som far illa? Låter som ett rimligt straff i sådana fall. Jag sitter här och har det bra och dottern ligger i vaggan och sover. Hur mycket kläder har hon på sig? Hur varmt är hennes täcke? Det berättar jag inte. Men hon sover gott och skriker inte, så jag tror att det är precis lagom för henne.

Kommentarer
Postat av: Peter aka Stålmannen aka maken

Sant så sant!

Sanningen är att de flesta som kommer med sådana kommentarer inte gör det av annan anledning än att dels få sig själva att må bättre genom att få andra att må sämre dvs. klassisk mobbarmentalitet och/eller missundsamhet att någon tar sig friheter som de blev mobbade till att inte ta sig.

Detta påminner mig om igen varför jag älskar dig så.

2011-06-10 @ 23:58:47
Postat av: Yasmine

haha men åå gumman, det här är bara början. Tycker verkligen att du ska lära dig säga svaret: skit du i det (fungerar i alla lägen kan jag säga). Vad härlig att ni fick en sån mysig kväll =) Precis vad man behöver lite då och då.

2011-06-11 @ 08:01:36
URL: http://yazesworld.blogg.se/
Postat av: Kikki

Håller med båda ovanstående! Du känner Newt bäst och vet vad hon vill ha. Ingen annan, bortsett från Stålmannen, har den kollen. Basta!

2011-06-11 @ 08:58:05
URL: http://theantigonish.wordpress.com
Postat av: Tove

Väldigt bra skrivet Johanna! Du kommer att bli en utmärkt mamma åt Isabelle i era andra kommande kids!

Jag är verkligen glad för din skull att ni kommit in i en lite "lättare" bebisperiod med Isabelle!

Trevligt att träffas häromdagen!

Kramar

2011-06-11 @ 09:34:45
Postat av: Elna

Peters kommentar hade lika gärna kunnat vara skriven av mig! Och som Yasmine skriver, svara sammetslent och leende att "det har du inte med att göra". Gött att ni hade trevligt, var är gilla-knappen??

2011-06-11 @ 16:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!