Boklån

Jag sitter i sängen. Sängen är mitt nufunna fort här i världen nuförtiden. Helst lämnar jag den inte alls, men då och då måste jag ju jobba. Men så fort jag kommer hem återtar jag mitt fort. Mestadels sover jag i fortet, men ibland ser jag på tv eller läser. Eller säger "uff" och försöker hitta en bekväm ställning. Igår sov jag i soffan till Uppdrag Granskning, men insåg snart att det var dags att återgå till fortet. Ibland blir jag lite rädd för att maken tycker att jag är en otroligt lat fru som inte sysslar med att mäta ut gardiner, bakar bröd och skalar potatis, men idag fick jag faktiskt en fullt legitim förklaring till min uttröttade lekamen som helst bara vill ligga i ett mörkt rum dygnet runt. Jag har nämligen ett Hb på 101. Nästan som en anemisk tant med andra ord. Inte kvalificerad för blodtransfusion, men likväl trött som en mårdhund.

På väg hem från barnmorskan återbesökte jag en kär gammal plats som jag försummat länge eftersom jag helt enkelt bott för långt ifrån: Stadsbiblioteket. Jag investerade i ett nytt lånekort och gick därefter runt som i extas bland alla böcker. En yr och blodfattig extas, eftersom jag gått från Folkets park ända till biblioteket (och när jag säger "gått" menar jag vaggat, vilket är det jag gör nuförtiden), men dock extas.

Efter min sedvanliga kamp mellan att jag borde låna Hemingway, Austen och Joyce och den sedvanliga insikten om att jag mycket väl kan låna böcker av alla tre, men i bästa fall kommer att läsa femtio sidor i en av dem, för att sedan inte öppna en enda bok på tre år framöver, slutade det (som det gör i nio fall av tio) med att jag kom hem med Fahrman, Ahern och Belinda Olsson. Chick lit i sedvanlig ordning. Försvarar mig med att jag tillbringar så mycket tid i mitt fort att jag säkert kommer att hinna med en liten bok av någon erkänd författare också. Nu när jag bor så nära borde jag kunna starta något belöningssystem. Kanske en klassiker, tre chick lit som belöning?

I helgen väntar, om jag räknat rätt, sista helgjobbet på mycket lång tid framöver. Från den första februari ska denna gravida kvinna ägna sig åt administrativ 7-16-tjänst måndag-fredag. Har i hela mitt liv aldrig någonsin haft så normala arbetstider. Oroar mig något över att jobba fem dagar i sträck, vilket jag inte är så van vid. Borde vara lugnt dock, med tanke på de pensionärsaktiga läggdagstiderna nuförtiden.

Kommentarer
Postat av: Elna

Gött mos, du kommer gilla kontorstiderna, tro mig!

Och vad gäller böcker är jag helt på din linje, ska till och med citera DIG: "Det är bara patriarkalisk förtryckarmentalitet att chick lit skulle vara dålig litteratur." =)

2011-01-21 @ 07:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!