Byta ner sig

Såsom alltid när man har dåligt med pengar så tar något dyrt slut. I det här fallet min Estée Lauder-foundation. Jag är usel på allt som har med smink och skönhetsprylar att göra, men har successivt med stöd av kunniga och feminina vänner bytt ut mitt billiga skröfs-sortiment mot ett klart mycket dyrare. Max Factor har bytts mot MAC, L'Oreal mot Bed Head, Nivea mot Estée Lauder et cetera. Under helvetesperioden i höstas tog Bed Head-schampot slut. Det var bara att bita i det sura äpplet och köpa ett vattenbaserat skitschampo för 25 spänn. Igår var jag så redo för att göra detsamma med foundation. Jag gick till en välkänd kedja i centrum.

Jag: Jag behöver en ny foundation.
Expedit: Vad använder du?
Jag: Estée Lauder, men.....
Expedit: Utmärkt! Följ med här.
Jag: MEN... just nu är det lite skralt med pengar... Jag behöver tillfälligt byta ner mig lite.
Expedit: Aha, jag förstår. Får jag föreslå Clinique?
Jag: Alltså... billigare än så är jag rädd.

Expediten får en lite gråaktig nyans i ansiktet och nästan viskar fram:
-Ja... då återstår ju i stort sett bara... Max Factor och de (här spottar hon fram orden) andra billigare märkena. Alltså, sånt skit ska man inte ha i ansiktet! (Här har hon arbetat upp en rödaktig nyans i ansiktet.)
Jag: Nä... nä... Tyvärr måste det som sagt tillfälligt dras ner lite i budgeten (här inser jag att det troligtvis gynnar mig att öppna upp jackan och exponera en mage i vecka 27+ 4. Drar ner blixtlåset till jackan.).
Expedit: Åååh! När är det dags??
Jag: (Känner för att säga: Dags? För vad? Motstår.) Åttonde april. Har du själv barn?
Expedit: Ja, två stycken. (Får något drömskt moderligt i blicken.) Men du, vi kollar reahyllan! Där finns lite bättre märken till halva priset.

Och så, voila, står jag plötsligt med en helt överkomlig flaska med Lancome-foundation i en påse utan att förstå riktigt hur jag burit mig åt. Nästa vecka kanske jag ska testa samma sak med ett nytt Bed Head-schampo. Inte för att jag, helt ärligt, märker någon jätteskillnad på det och det hundra gånger billigare schampot. Mer än att det dyrare varar mycket längre (It should! Kostar 300 spänn för en flaska!!).

Imorgon är det dags att gratulera. Äntligen dagen D för att lämna över Nobelsorgs... förlåt, torgseländet till en ny och nöjd ägare som genast ska renovera badrummet. Gör hon rätt i, för det är sunkigare än sunk. Precis som vårt nya badrum, men nu bor vi på Ribban, så då är det bara excentriskt med ett sunkigt badrum. Så det så. Klockan 14 ska det iallafall ske, så då kan ni glädjas åt mig i tanken. Äntligen!

Kommentarer
Postat av: Yasmine

se där, den där magen ska nyttjas till max. You go girl ;)

pst. ska du inte ändra bostadsort i din profil? Nobeltorget är väl inte längre aktuellt hoppas jag

2011-01-14 @ 18:01:43
URL: http://yazesworld.blogg.se/
Postat av: Kattis Korv

YYYL! Jag har foundation som är skiiiit! Ja den står inte med men det är underförstått. Jag har hört av min syster (som vet allt) att smink på rea alltid har passerat utgångsdatum. I alla fall om det ligger i lådor. Lådor ska man akta sig för.

2011-01-14 @ 22:39:28
URL: http://metrobloggen.se/kattiskorvapa
Postat av: Kattis

Jag vill förresten framhärda att jag fortfarande kommer ihåg din födelsedag (utan fejjankonsultering). Jag är bra på sånt.

2011-01-14 @ 22:40:19
URL: http://www.metrobloggen.se/kattiskorvapa
Postat av: Smugglosmurf

Maybe it's Maybelline? Den kom ej från någon låda, och på flaskan står det 12 månaders hållbarhet. Dock var den inte inplastad, nu när jag tänker närmre på saken. Jäkla humbugare, de där sluga sminkförsäljarna!

2011-01-15 @ 09:31:11
URL: http://smugglosmurf.blogg.se/
Postat av: Elna

Sminkaffär = Snobbar som jobbar. Jag fick fan inte ens köpa en tub handkräm utan en föreläsning om Elisabeth Ardens förträfflighet. Tur att du använde ditt hemliga bebiskule-vapen!

2011-01-15 @ 20:24:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!