Dag 3- Mina pet peeves

Pet peeve är för den oinsatta en småsak som har förmågan att driva en till vansinne, trots sin egentligen ringa substans. Jag har nog tusentals eftersom jag är ganska lätt att reta upp. Denna kör vi i punktform.

1. Folk som äter äpple. Inte folk som äter äpple på ett speciellt sätt, utan folk som äter äpple i min närhet utan någon urskiljning. Själv får jag äta äpple. Jag irriterar sällan mig själv.

2. Folk som känner ett behov av att prata bara för att man råkar befinna sig på samma ställe, till exempel i omklädningsrummet på jobbet. Speciellt klockan halvsju på morgonen är jag inte särskilt intresserad. Av någonting. Även folk som envisas med att prata med en när man uppenbarligen försöker läsa tidningen i lugn och ro minding ones own business retar gallfeber på mig.

3. Alla slags grammatiska avarter, till exempel särskrivningar. Vad är det som är så f**b*nn*t svårt? På engelska särskriver man, på svenska gör man det inte.
När folk inte kan skilja på "hans" och "sin" blir jag så uppretad att jag nästan får en hjärnblödning. Exempel: "Han åkte och hälsade på hans syster." Vems syster? Kan man inte skilja på "sin" och "hans" tittar man för mycket på amerikanska tv-serier och bör sluta omedelbart och istället skriva in sig på en komvuxkurs i grundläggande svensk grammatik. Dit vill jag även skicka alla som inte lärt sig skilja på "de" och "dem".

4. Folk som använder sig av de makabra uttrycken "pözz" och "kramiz". Eller, ännu värre, i bestämd form: "pözzen" och "kramizen". Generellt retar det upp mig något vanvettigt med ett z på fel ställe.

5. IIIIIIIIHHHH-brudar. Generellt slipper man dem när man kommit upp i senare 20-åren, men de finns i sällsynta fall. Top Model-deltagare undantas från denna pet peeve. De är underhållande trots idogt iiiihande.

6. Folk som skrattar innan klockan nio på morgonen. Det finns aldrig, och jag upprepar ALDRIG, någon anledning till att skratta så tidigt på morgonen.

7. Folk som inte kan sätta sig ner på offentliga toaletter. Varför måste jag torka bort ert kiss innan jag sätter mig? Och varför kan man inte ta tio sekunder till att lyfta toalettborsten och ta bort sina egna bajsränder i toaletten?

8. Mamma-maffior som vägrar flytta sig en tum oavsett om de går fyra i bredd med sina barnvagnar på en smal gata. Ja, jag förstår att det gör ont att föda, men har man inte fortfarande någon slags skyldighet att komma överens med övrigt folk på jorden?

9. Folk som säger "asseptera" istället för "acceptera".

10. Folk som inte lämnar tvättstugan i tid. Att masa sig ner i tvättstugan tar nästan lika mycket kraft som att tvätta, och att då upptäcka att nyckeln är borta och dörren låst är inte Hawaii. I förlängningen innebär detta att den som tvättar innan man själv skattar sin egen tid som viktigare än min. Då blir jag SÅ arg att jag brukar överväga att... att... SKRIVA EN LAPP!!!

Jag måste tyvärr hålla där, annars når mitt blodtryck en skadlig nivå.

Kommentarer
Postat av: Marie H

Instämmer härmed å det allvarligaste i punkt 3,4 och 9!

2010-11-22 @ 21:25:27
Postat av: Malin

Jag har inga problem med äppleätande men de flesta andra punkter kan jag skriva under på.



Jag måste än en gång bara påpeka att du skriver så jäkla underhållande. Jag fick mig flera goa skratt när jag läste inlägget.



Kramizz och puzz :-0

2010-11-22 @ 23:46:17
URL: http://crazycatladyakamalin.blogg.se/
Postat av: Anneli

Hihi. Du är för skön. Du skulle blivit administratör istället. Tänker som en iallafall. Skönt att skriva av sig ibland kan tänka..........



Ha de gött.

2010-11-23 @ 09:08:28
Postat av: Elna

Ha ha, instämmer över lag och särskilt mycket i punkt 2 och 6 med temat morgon. Överväger att starta en svensk filial till danska MRIS - morgontröttas rätt i samhället. Jag har kollegor som frivilligt (de har inte ens dagisbarn) jobbar 7.00-15.30 istället för 8.00-16.30. Guld i mund?? My ass!

2010-11-23 @ 11:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!