Syftningsfel

Jag gillar syftningsfel. Idag hittade jag ett syftningsfel på ett otippat ställe, nämligen i en dödsannons. Ber härledes om ursäkt till drabbade anhöriga för att jag skrattade åt deras dödsannons. Jag fingerar namnet, så vet ingen vem det gäller. Såhär stod det:

Sture Persson
Har hastigt lämnat oss på Teneriffa.

Låter som att han flugit sina anhöriga till Teneriffa bara för att snabbt ursäkta sig med att han har mycket på jobbet och måste sticka hem, för att därefter ta första bästa flyg tillbaka. Schysst kille ändå, låter det som, om än lite tankspridd.

Något annat som är roligt är särskrivningar. Fast det är roligt väldigt sällan. Mest är det irriterande. Just den här är ganska rolig. I en ansökan till ett chefsjobb nära mig kunde man läsa följande:
"På grund av min långa chefs erfarenhet....."
Jaha, men då tycker jag att det låter som att din långa chef skulle sökt jobbet istället för dig. Nästa gång du skriver en ansökan är ett tips att du skriver om dina egna erfarenheter istället för om din långa chefs erfarenheter.

Annars har jag mest jobbat. Jag arbetar alltid nämligen.


Kommentarer
Postat av: Robert Willborg

Helt jävla underbar....det tråkiga är att nu måste jag se över mina egna papper i jakt på felaktiga särskrivningar.....ett syftningsfel jag själv gjort av misstag är när jag skulle beskriva en persons säkerhetsförmåga som 'Perssons sätt är idiot säkert'

2010-12-12 @ 21:55:11
Postat av: Elna

Och glöm för all del inte alla skumma tomtar som bjuder ut sig till försäljning såhär års...!

2010-12-13 @ 11:03:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!