Stockholm

Sitter på tåget tillbaka till Malmö efter en skön Stockholmsvistelse. Två saker irriterar mig besinningslöst:

1. Den äppelskrott (skrutt?) som Linköping-avstigen medpassagerare slängde för två och en halv timme sedan som nu avger en specifik stank av rutten frukt i hela vagnen.
2. Den rundlagde man som sitter snett emot mig som stirrar på mig med jämna mellanrum. Han ser förvisso ut att vara en harmlös, trevlig man och han sitter vid gången, reser baklänges och har inget att läsa/göra. Känns dock som att jag är narr/skådespelare och borde underhålla honom på oklart sätt.

En sak irriterar säkert andra passagerare besinningslöst:
Mamma packade ner lite rökt lax till mig som matsäck. Rökt lax luktar. För mig gott, men för andra kanske lite som rutten frukt luktar för mig. God lax att äta, och nu ligger förpackningen och putsar ut sin doft i vagnen. Tur har hörlurar och lyssnar på Pulp så att jag inte hör eventuella pikar.

Stockholm har varit riktigt bra. I måndags bjöd mamma på late night-oxfilé med svamp som hon plockat i parken utanför som hon låtsades inte vara riktigt säker på vad det var för sort (hon bor på Kungsholmen). Jag åt den nervöst och såg framför mig hur arg maken skulle bli om min mor oavsiktligt dödat mig med svamp. Först idag kom det fram att det hela varit ett avancerat svampskämt som jag svalt med hull och hår (men svampen VAR plockad på Kungsholmen).

Igår var vi på Bukowskis och tittade på Evert Lundquist-tavlan som auktioneras ut på tisdag. Besökte sedan Beyond Retro på söder och åt lunch på Melanders Fisk vid Söderhallarna. Allt som förstörde den perfekta eftermiddagen var en panflöjtsspelande indian. Valda klassiker av ABBA, Beatles och Andrea Bocelli på panflöjt är inte den lunchmusik man önskar sig. Vi övervägde att bjuda honom på en öl för att han skulle pausa tillräckligt länge för att vi skulle hinna äta klart, men som om han hört våra tankar pausade han omutad. På kvällen träffade vi brodern på Cloud Nine vid Bantorget. Fick höra om fina bröllopet på stranden och åt finfina revben.

Dagen har ägnats åt en promenad från Kungsholmen ner via Drottninggatan till NK och Biblioteksgatan. Åt en klassisk Toast Skagen på Sturehof till lunch. Därefter åter Kungsholmen med en kaffe på Petite France och sedan var det tågdags återigen.
Retro Spotify: Pulp, Ace of Base och Kronärt Scocco. Snart hemma. Skönt!








Kommentarer
Postat av: Johanna Nilsson

Låter som en lyckad Stockholmsresa! Hoppas vi får tillfälle att lufta rosa väskan i huvudstaden alt. Skåne innan det bär av till Mittens rike.

2010-04-29 @ 15:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!