Negativ facebook-rutt

Jag halkade just in i en vad jag kallar för negativ rutt på facebook. Som av en händelse kände jag igen en tjej från en parallellklass på högstadiet som kommenterat en status på en kompis sida. Av nyfikenhet gick jag in på hennes sida och kollade in hennes vänlista, där jag givetvis hittade fler från högstadietiden. Ju mer jag sitter och snokar och klickar desto mer illa till mods känner jag mig, men har av någon anledning svårt att sluta. Vissa människor blir jag glad över att se hur de lyckats i livet (med den mycket sparsamma information man får av en facebooksida med begränsad insyn) medan åsynen av vissa människor faktiskt får det att gå kalla kårar längs med ryggraden.

Det var ingen som tryckte ner mittt huvud i toalettstolen och spolade under min tid på Magnus Stenbocks högstadieskola och inte heller någon som kastade mat på mig i matsalen, men högstadietiden är något jag minns som den värsta tiden i livet. Många människor var störiga och det fåtal kommetarer man fick som var elaka sitter fortfarande som berget. En specifikt elak tjej som på ett brutalt sätt mobbade ut en stackars lärarstuderande som försökte lära oss matte ler sött och trevligt på sin facebookprofil och ser ut att vara både normal och välanpassad nuförtiden, vilket hon säkert också är. Dock kan jag inte låta bli att skadeglatt tänka tillbaka på den där öppet hus-dagen i sjuan när mamma efter att ha bevittnat en gymnastiklektion där nämnda tjej var med viskade till mig: "Vem är den där tjejen som hoppade runt som en ardennerhäst?". En mycket elak kommentar, men helt klart yttrad om någon som visade sig förtjäna den väl under kommande tre år.

Nu är detta negativa facebooksurfande över och jag väljer att glädja mig över de trevliga fd klasskompisarnas lyckade karriärer och barnaskaffande. De var faktiskt i majoritet, även om det som alltid är svårt att fokusera på det positiva.

Kommentarer
Postat av: Kattis Korv

Jag vet PRECIS vad du menar. Även för mig är högstadietiden en svart period. Tycker t o m illa om att åka förbi skolan med bil. Jag känner precis likadant när det kommer till människor sen den tiden och även jag har gjort den surfningen på fejjan. Kommer aldrig se S i något annat ljus, oavsett vad hon gör. Hon kommer alltid vara den elaka mobbaren. Stackars Kitzing.

En idel soppa av folk som försökte hävda sig och vi som försökte passa in

2011-03-28 @ 15:06:38
URL: http://metrobloggen.se/kattiskorvapa
Postat av: Smugglosmurf

Jag trodde att din högstadietid var ljusare än min, men där ser man hur fel man kan ha. Skönt att den tiden är över och att vi aldrig mer behöver genomleva den!

2011-03-28 @ 17:12:35
URL: http://smugglosmurf.blogg.se/
Postat av: Ofelia

Som en av dem som fick det tvivelaktiga nöjet att gå i samma klass som "ardennerhästen" från 5 års ålder till 9:an kan jag säga att även jag känner samma sak kring högstadiet. Men vi kan vara lyckliga nu. Hade man sin storhetstid på Mange, ja, så kanske det inte är så mycket att stoltsera med! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!