Extremt


Har kollat på skum dokumentär, och när jag använder ordet dokumentär är det i mycket vid bemärkelse. Extrema samlare hette den visst. Det gick till ungefär såhär:

Extrem samlare (ES) med huset fullt av skräp (prylar) möter extremt förstående terapeut (EFT).
EFT: Men du.... (mycket förstående ton) den här kappan (läs: vita uteliggarliknande kappan) som är i storlek 36 (läs: nu har du ju storlek 52 sedan 20 år tillbaka) som du köpte för 35 år sedan... måste du verkligen ha kvar den?
ES: Jag... jag... har så många fina minnen från tiden i den kappan. Med... mina.... (snyftar ljudligt) BARN (here come the waterworks!).
EFT: Eh, dina barn... har ni mycket kontakt nu?
ES: (Ljudliga snyftanden) Nä, de får inte PLATS i mitt hem längre... för att.. för att... (mer ljudligt snyftande) jag har för mycket grejer!
EFT: Var är du på obehagsskalan just nu?
(Red: Obehagsskalan: 0= inget obehag, 10= extremt obehag)
ES: NIO!
EFT: Men du kanske kan slänga kappan och få ett bättre förhållande till dina barn när du har rensat ut alla de här sakerna?
ES: Jo, men jag har ju alltid tänkt att... den är så fin (du, bruden, den kappan var inte fin ens för 35 år sedan) och att kanske, ja, att jag kanske går ner i vikt (60 kg?).
EFT: Fundera över det. Vad som är viktigt för DIG.

Long story short: Kvinnan hade en fullkomlig ocean av grejer. Den mycket förstående terapeuten la ner typ femton minuter på att resonera om varenda pryl i kombination med en mätning av obehagskänsla. Det tar ju flera tusen år om man ska hålla på sådär! Vad sägs som att hon istället får packa ner tio kartonger med de grejer som är viktiga, ta ut henne på en fika (alternativt en lugnande drink) medan det kommer dit folk med grävskopor och containrar som rensar ut skiten?

För helvete, det finns folk i världen som lever på soptippar, föräldrar som säljer sina småbarn till prostitution. HIV sprids lavinartat i Afrika och folk hålls fångna utan chans till rättegång. Vad sägs om: Släng dina jävla grejer nu så att du kan bjuda in dina barn på middag nästa söndag?
Ååh, ibland blir jag så trött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!