Folkets snikna bageri

Jag reagerar ofta försent. Som idag. Idag åt jag och lillfisen frukost på Folkets bageri här i Slottsstaden. Frukost för mig är storgoff. Frukost för lillfisen är ost. Och kanske ägg. Om man har tur kanske hon tuggar lite förstrött på en bit gurka. Sammanlagt inte alls mycket mat. Vid kassan vill jag alltså betala för en frukost. Varpå kassörskan tittar menande på lillfisen och säger: "Och din dotter?"
Jag blir förvisso småförvirrad och mumlar något om att hon är 16 månader och på sin höjd äter ett par skivor ost.
"Ja, då blir det barnfrukost för 30 kronor!" kvittrar hon. "Så kan hon ju äta en macka också!" kvittrar kassörskan precis som att problemet är att jag inte unnar min dotter en macka, och inte att min dotter helt enkelt skiter fullständigt i vad vi lägger osten på. Så jag pröjsar 30 spänn. För två skivor ost, en fjärdedels ägg och en gurkskiva som lillfisen använde som blingbling till ena långfingret. Och jag blev inte arg. Förrän nu. Sen i reaktionerna helt enkelt. Mitt i tandborstningen blev jag alldeles rosenrasande över faktumet att det stället som varit på god väg att bli ett stammisställe, där vi lagt tid och pengar samt gett gratisreklam genom Facebook-incheckningar, tar futtiga slantar på en ynklig skiva ost till en sextonmånadersbebis. Patetiskt. Ska klura över om jag överhuvudtaget ska gå dit mer alls eller om jag vid nästa tillfälle ska ta med två ostskivor i en påse till lillfisen som jag kan visa upp i kassan nästa gång. Fast gurk-blingblinget var förstås värdefullt, helt klart.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Nä fy så sniket! Att ta 30 spänn för att en bebis petar i sig någon liten ostbit och en gurkskiva är helt obegripligt faktiskt. Jag kan förstå tanken om kunden nu skulle utfordra en hel skock ungar i varierande storlek på en och samma frukostbiljett, så att säga, men det här var ju löjligt. Att ätande barn över två-tre år hade fått betala 30 spänn, hade kanske varit på sin plats. Man frågar sig om detta med ostskivesslukande ettårigar verkligen är ett så stort och kostsamt problem för Folkets bageri att de tycker det är värt att förlora i övrigt goda kunder av den anledningen?

2012-09-09 @ 19:16:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!