Dag 3: Smeknamn jag har och varför

Jag heter Johanna. Jag har aldrig sett någon topp-tio-lista över namn i början av 1980-talet, men jag är rätt säker på att Johanna hamnar relativt högt upp på den. Dock är Johanna inget vidare namn att vränga om till ett smeknamn. Fler än en har försökt och misslyckats att få Jojjo som ett namn jag ska lystra till. En sväng på gymnasiet satte vi -is som ändelse på alla namn, så under en kort tid var jag Johannis. Min mailadress vittnar fortfarande om denna tid. Lätt infantilt, men jag har helt enkelt aldrig kommit mig för med att byta den.
 
Efter skoltiden var jag som ni ju redan vet en sväng på de brittiska öarna. De hade stora svårigheter att få till ett riktigt Johanna. Där blev det, i bästa fall, Joanna, och i allra sämsta fall Joanne. Jag hade en chef som kallade mig Joanne i ett halvår, trots att till och med stammisarna sa till honom att det inte var det jag hette.
 
När jag började jobba som sjuksköterska delade jag avdelning med inte mindre än två andra Johannor. Det föranledde att vi alla tre fick kallas vid våra efternamn. Ni vet, lumpen-style. Och mitt efternamn, som jag sällan eller aldrig skriver ut här i bloggen, är Lidfors. Så under en tid gick jag under tilltalsnamnet Lidfors av kollegorna. Tills en dag. För tydligen är Lidfors lätttare att göra om till ett smeknamn än vad Johanna är. En av kollegorna kom en dag på det fullkomligt fruktansvärda smeknamnet... nä, jag vill knappt skriva det. Jo, jag får väl göra det ändå. Det namn som mina kollegor under minst ett års tid kallade mig, till och med vår mycket strikta och proffesionelle överläkare, var Lidis. Fattar ni? Lidis. Jag tror det är det fulaste smeknamn jag har hört NÅGONSIN. Fulare än Berra, Uffe och Tompa tillsammans. Under den värsta perioden av detta smeknamn inroducerades jag till och med för nya kollegor som "Hon heter Johanna, men vi kallar henne för Lidis". Tack och lov har detta hemska smeknamn glömts bort i takt med att gamla kollegor slutat och nya har börjat, och jag tycker att vi alla nu direkt glömmer bort att jag någonsin har kallats för... Lidis.

Kommentarer
Postat av: Yasmine

haha det smeknamnet kommer jag ihåg =)

2012-06-21 @ 09:28:19
URL: http://yazesworld.blogg.se
Postat av: Anonym

Men men... Jag tyckte allt det var ett bra smeknamn jag kom på.
I min mobil står det Lidis. Faktiskt. :)

2012-06-21 @ 21:33:13
Postat av: Weronica

Men men... Jag tyckte allt det var ett bra smeknamn jag kom på. I min mobil står det Lidis. Faktiskt. :)

2012-06-21 @ 21:33:47
Postat av: Kikki

GIZMO!!! ;)

2012-06-21 @ 22:30:29
URL: http://theantigonish.blogspot.se
Postat av: Anna

haha! du kallades för "Lidfors" även på gymnasiet, i alla fall kallade Johanna Nilsson dig för det. Synd att vi aldrig på "Lidis"!

2012-06-22 @ 01:04:56
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com/
Postat av: Sara

Har Knurra vandrat vidare till sällare jaktmarker? ;)

Svar: Haha, det hade jag faktiskt helt glömt fram till nu :-)
Johanna

2012-07-05 @ 13:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!