Dag 25: Mitt motto

Mottot jag borde ha är att skita i vad andra tycker och tänker om mig. Det är iallafall mottot som jag hoppas att dottern kommer att leva efter. Det är så jobbigt när man bryr sig om andras åsikter stup i kvarten. Jag vet inte om Sartres lite småbittra "Helvetet är andra människor" räknas som motto. Nej, det är nog bara en vanlig fras. "Sköt dig själv och skit i andra" tycker jag är ett rätt bra motto, typ för homofober och annat intolerant pack. Så länge folk håller på med sånt de gillar och inte skadar någon annan så tycker jag inte att det finns så stort fog för att springa runt och bli alldeles kolerisk och ilsk.
 
Jag skulle vilja leva efter mottot "Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad". Det går bra, så länge de som ska behandlas är normalt, vettigt folk. Sedan vet ju både ni och jag att folk som folk är mest är idioter, och då blir det plötsligt förbaskat svårt att behandla dem trevligt och omtänksamt när allt man egentligen vill göra är att ta deras bagage och kasta ut det från tåget. Till exempel. Och så ska man ju inte glömma att det där mottot i slutänden fick Jesus korsfäst i ganska unga år. Det är viktigt att bära med sig tycker jag. Inte korset, utan konsekvensen.
 
Så för att summera: Det finns motton jag skulle vilja efterleva och det finns motton jag tycker att andra ska leva efter. Och så är helvetet kanske eller kanske inte andra människor. Och Jesus var rätt ung när han dog. Och hade han haft ett annat motto kanske han hade levt ett par år till. Fast ändå varit död idag. Ja. Det är nog ungefär det jag vill komma fram till.

Kommentarer
Postat av: Kikki

Hear hear!

2012-07-23 @ 15:58:49
URL: http://theantigonish.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!