Dag 23: Min favoritbok

Nu borde jag skriva "Krig och fred" eller "Brott och straff". Men det tänker jag förstås inte göra. Min favoritbok, som jag tror att jag har läst säkert femton gånger, är "En oväntad semester" av Marian Keyes. Jag gillar alla Marian Keyes tidigare alster, men En oväntad semester tar hem priset. Jag skrattar fortfarande högt när jag läser den, oavsett var jag befinner mig. Den handlar om en irländsk tjej som bor i New York och tycker att hon rekreationsknarkar. Dock är det något hennes bästa vän och pojkvän inte håller med om, utan plötsligt befinner hon sig på ett flygplan hem till Dublin för att checka in på ett behandlingshem. Historien klipper mellan hennes tid på behandlingshemmet och hennes tidigare liv i New York som lett fram till vistelsen. Ett litet utdrag:
 
"De händelser som ledde fram till att jag började kallas drogmissbrukare hade samma inslag av överjordisk fars som resten av mitt liv. Grejen var att jag en natt liksom tagit för mycket "uppåttjack" och inte kunde somna. (Det var inte meningen att jag skulle ta för mycket, jag hade helt enkelt underskatttat kvaliteten på kokainet.) Jag var medveten om att jag måste gå till jobbet dagen därpå, så jag tog ett par sömntabletter. När det hade gått tio minuter och de fortfarande inte hade börjat verka tog jag ett par till. Det fortsatte att surra i huvudet. Jag tänkte på hur viktigt det var att jag fick sova så att jag kunde vara alert på jobbet, och i ren desperation tog jag ett par sömnpiller till. Så småningom somnade jag. Det var en underbar, djup sömn. Så underbar och djup att jag inte vaknade på morgonen när väckarklockan ringde.
Brigit, som jag delade lägenhet med, knackade på min dörr, kom in i rummet och skrek åt mig. Sedan ruskade hon på mig och till slut, när hon inte visste någon levandes råd, gav hon mig en örfil. (Jag ger inte mycket för det där med levandes råd. Hon måste ha förstått att jag inte skulle vakna av en örfil, men ingen är ju i särskilt god form en måndagsmorgon.)
Då snubblade Brigit över en lapp som jag försökt skriva precis innan jag somnade. Det var samma gamla vanliga sentimentala, fåniga poesiskit som jag ofta skrev när jag var påverkad. Saker som verkade väldigt djupsinniga just när jag skrev dem, då jag trodde att jag förstått hemligheten med universum, men som fick mig att rodna av skam när jag läste dem i nyktert tillstånd- det som gick att läsa vill säga. Dikten gick ungefär såhär:
"Mummel, mummel, livet..." sedan något oläsligt, "skål med körsbär, mummel, det enda jag får är kärnorna...".
Sedan- och jag mindes knappt att jag hade skrivit det där- tänkte jag ut en jättebra titel på en dikt om en snattare som plötsligt hade fått samvetskval. Den skulle heta Jag kan inte ta mer."
 
För er som inte läst "Blonde" av Joyce Carol Oates är den ett måste. Det är en fiktiv biografi över Marilyn Monroes liv, som innehåller en scen med en Kennedy som man verkligen hoppas är just fiktiv. Och så förstås "Godnatt Mister Tom" av Michelle Magorian. Det är egentligen en barnbok, men håller helt klart även när man är vuxen. Den handlar om den lille killen Willie som under andra världskriget placeras på den engelska landsbygden för att komma undan flyganfallen mot London. Han hamnar hos en gammal enstöring som dragit sig undan all gemenskap i byn. En underbar vänskap växer fram mellan de två och det visar sig att Willie har att problematiskt liv hemma i London.
 
Det var förvisso tre böcker, men med tanke på alla skurar som sköljer över oss dagligen hinner ni nog läsa alla tre innan sommaren (och när jag säger sommaren använder jag den termen väldigt löst) är slut.
 
 

Kommentarer
Postat av: Kikki

Älskar Godnatt Mister Tom och nu fick jag en brinnande lust att läsa 'En oväntad semester'

2012-07-17 @ 10:15:50
URL: http://theantigonish.blogspot.se
Postat av: Malin

Älskar Marian Keyes! Längtar så efter sista boken om familjen Walsh. Har dock svårt att se hur hon ska lyckas göra Helen sympatisk på något sätt. Såg att den släppts på engelska eller var på väg iaf så jag hoppas att det inte dröjer allt för länge.

2012-07-18 @ 18:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!