Ordlös kommunikation

Nä, jag förstår ju att muminsången inte blev något vidare uppskattad. Jag kan inte precis klandra er. Jag hoppas att ni inte dömt mig alltför hårt.

Idag har vi, förutom att ha skrivit om Genesis låt lite, hängt i kyrkan på öppen förskola. Jag börjar bli rätt bitching på att komma ihåg texten till "Bygga en kyrka", även om jag inte brukar sjunga med så värst mycket. Den handlar, föga förvånande, om att "bygga Guds rike på vår jord". Jag måtte vara den tyngsta ateist som någonsin besökt St Andreas-kyrkan, och jag vet att jag får ta seden dit jag kommer. Det är bara så förvånansvärt olikt mig att ägna mig åt kyrkliga aktiviteter att jag fortfarande försöker hitta rätt förhållningssätt till det hela. Är det försvar nog att säga att de har billig fika? Nähä, inte det. Då vet jag inte vad jag ska säga. Återkommer i frågan.

Sedan fick jag "ledig tid" av maken. Ledig tid innebär attt en av oss är kardinalansvarig för dotterns väl och ve, medan den andra tittar på tv, läser, sover eller dricker vin. Jag använde idag min lediga tid på ett fullständigt uselt sätt. Jag tvättade. Och sedan skulle jag bara tvätta badrumsmattan och duschdraperiet. Och då var jag förstås tvungen att städa badrummet. Och när ändå badrummet var städat så kunde jag ju lika gärna städa hela lägenheten. Det spårar ofta ur på det viset när jag "bara ska". Därav brukar jag i brinnande försvar skrika "Jag ska bara ta här, jag lovar!", när jag tar fram dammsugaren för att dammsuga upp vad det nu må vara. Sedan, när jag därefter dammsuger varenda kvadratcentimeter av lägenheten, får jag "blicken" av maken. Vi har några sådana blickar, där den andra förstår in i minsta detalj vad man tänker utan att ett enda ord behöver yttras. Vad jag sedan säger behöver egentligen inte heller sägas, men jag gör det ändå. "Ja, jag vet, men dammsugaren var ändå framme!" Om tio år kommer jag och maken att fungera helt med hjälp av ordlös kommunikation. DET blir bitching!

För övrigt kan ni utgå ifrån att när jag inte skriver om dotterns sömnbesvär så är allt hunky dory. Jag tror att hon denna veckan sammanlagt har sovit mer än vad hon gjorde under sin första månad i livet. Vi njuter så länge det varar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!