Feber

I tisdags var jag och dottern på bvc-utbildning med mammagruppen om hur man bäst behandlar plötsliga feberutbrott. Isabelle har antingen trott att jag inte lyssnade ordentligt och behövde sättas på omedelbart test, eller missförstått utbildningen och trott att det var meningen att hon skulle få jättehög feber. Oavsett vilket, så fick hon iallafall feber inte ens fyra timmar efter att vi kommit hem och skulle natta henne.

Man är ganska tuff som sjuksköterska. Tror man. Man har ju alltid febernedsättande läkemedel som sin vän. There's always paracetamol. Det är när en panodil inte verkar i mer än en timme som man får lite panik. Och när febern som stiger med en halv grad på fem minuter bara sjunker en halv grad efter en timme MED febernedsättande och ens barn är alldeles, alldeles otröstligt vad man än försöker med. Det är då man inte ger sådär jättemycket för sin sjuksköterskeutbildning. Så trots stränga förmaningar från bvc om att man minsann inte ska belasta barnakuten, eftersom man då kommer hem med tarmvred, cancer samt både grå och grön starr som alla de andra barnen smittar ner en med när man sittter i väntrummet, så var det precis dit vi åkte klockan halvfyra på onsdagsmorgonen. Eftersom jag inte hängt med i Isabelles rafflande tillväxtfart visade det sig att vi kunde ge dubbel dos Panodil, och åkte således hem med en gladare dotter (som för övrigt somnade gott i bilen på väg till sjukhuset och istället för att gallskrika när vi kom in istället jollrade en glad hälsningsfras till nattsjuksköterskan).

Den dubbla dosen Panodil verkade dubbelt så länge. Alltså i två timmar, som vi lyckade raketsomna under alla tre. Sedan var det dags igen, utan att vi kunde göra mer än att köra vagnen över tröskeln och vänta på att vårdcentralen skulle öppna. Man är inte heller så tuff som sjuksköterska när man kommer till VC och inser att febern på en halvtimme stigit från 39.3 till 40.2. Och all personal är alldeles lugn och säger att det är normalt. Att sedan behöva sitta och vänta på att få sitt urinprovs-kit medan Per Pensionär tar sitt veckliga Waran-prov i godan ro samtidigt som jag ser för mitt inre hur tempen stiger från 40.2 till 41.2 medan Pers super-icke-akuta blodprov tas, ja, det är ungefär då denna forna så tuffa sjusköterska brister ut i en försynt gråt mitt i väntrummet. Så tuff är jag alltså som sjuksköterska. Inte ett dugg när det gäller min egen dotter.

Dottern är alltså sammanfattningsvis sjuk. Fast ingen vet var någonstans hon är sjuk. Vi vet däremot att det inte är något med öron, hals, hjärta, lungor eller urinvägar. Dessutom är hon en liten smula piggare idag och leker intensivt med Björn Ranelid. Björn Ranelid är hennes björn-skallra. Vi kallar honom för björrrrrrn, med rullande R, fast på skånska. Just the way he would like it.

Björrrrrrrrrrrn.


En hjälte under återhämtningsfasen.

Själva är vi relativt utmattade efter två intensiva nätter av febervak. Ikväll firar vi förbättringen med en god middag och gårdagens inspelning av Bron. Jag hoppas att min bloggfrånvaro varit ursäktlig och att ni under tiden inte hunnit glömma bort mig helt.

Kommentarer
Postat av: Kikki

Kryapådigkram till Newt samt en önskan om att ni alla får sova i natt.

2011-10-20 @ 17:17:22
URL: http://theantigonish.wordpress.com
Postat av: Yasmine

naw, hoppas hon mår bättre snart och ja, små skruttar får jättehög feber av äckliga små virusar men det bästa är att det brukar gå över rätt fort igen, ett par dagar lr så :) Håll ut och varva med ibumetin, sock- och klädlöst, badda med svalt på pulsarna så blir det oftast bättre. Hoppas denna natten blir bättre

kram kram

2011-10-20 @ 19:43:04
URL: http://yazesworld.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Stackars liten! Hoppas ni är friska snart igen!



Kram Pernilla & Gustav

2011-10-20 @ 21:16:36
Postat av: Anna

Vad jobbigt! Krya på er.

2011-10-20 @ 22:59:17
URL: http://www.life-of-anna.blogspot.com/
Postat av: Isabel

Och om inte det funkar lägg till Ipren =) Jag jobbade extra vägg i vägg med akuten den natten! Hade ja vetat att du var där så hade jag stuckit in huvudet och sagt hej hej!

2011-10-21 @ 10:06:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!