Barnmorsketyper

Idag har vi fått träffa två olika sorters barnmorskor. Den första, som gjorde en helt vanlig rutin-check up på MVC, var den uppskrämmande typen. När hon lyssnade på bäbisens hjärtljud tyckte hon att den hade lite väl låg puls och berättade för oss att vi skulle åka in till prenatal på KK. Inget "för säkerhets skull" yttrades, bara att vi skulle in för att kopplas upp till en CTG-kurva under en längre tid. I mitt inre pågick striden mellan den lugna och rationella sjuksköterskan som inte vill starta en scen och den fullkomligt hysteriska gravida kvinnan som vill ha en ambulanstransport prio 1 till KK. Efter ett resonemang de två emellan (i tysthet inne i huvudet) bestämde jag mig för att jag skulle få höra ett "för säkerhets skull" eller "detta är säkert inget att oroa sig för" från barnmorskan. Hon var dock hal som en ål och, jag är inte helt säker för jag var som sagt rätt skärrad, men jag är ganska säker på att hon aldrig yttrade något av det jag ville höra. Taktik nummer två blev att berätta för henne att vi skulle komma tillbaka till föräldraskolan som började två timmar senare (eftersom det skulle man ju inte om man plötsligt skulle akutsnittas eller något annat av de obehagliga scenarion som tog plats i mitt huvud). Det var då hon skrämde upp mig ordentligt med ett "Nja, man brukar vara uppkopplad rätt länge, så den kan ni inte prioritera." På väg till KK spelade säkert hundra olika scenarier upp sig i mitt huvud, och inget av dem hade något särskilt lyckligt slut.

Väl inne på prenatal (tro mig, prenatal är inget ord som klingar väl i mina öron) blev vi omhändertagna av den andra sortens barnmorska: den nedlugnande typen. Hon kopplade upp CTG-mickepocken, pratade lugnande med oss och vi var uppkopplade i kanske en halvtimme. Med jämna mellanrum kom hon in och sa att allt såg strålande ut, och efter att en läkare hade kollat kurvan fick vi gå hem med det lugnande beskedet att bäbisen beter sig helt normalt. Eller, hem och hem, vi åkte faktiskt till förädrakursen, endast tio minuter försenade. Nu är jag helt utmattad. Bäbisen dansar däremot någon slags squaredans i magen, vilket jag för tillfället inte kunde vara mer tacksam för.


Kommentarer
Postat av: Kikki

Kram!

2011-03-10 @ 21:53:44
URL: http://theantigonish.wordpress.com
Postat av: Yasmine

lilla busan/busen :) Skönt att allt är ok =)

2011-03-10 @ 21:57:50
URL: http://yazesworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!