Mirakel?



Tadaa! Vi har kommit långt sedan bilden med kartongköksbänken. Fortfarande jobb kvar som synes, men livet känns trots allt mycket lättare när man har köksbänk, lådor och skåp. Alla kartonger utom tre är uppackade, en del grejer väntar på den slutliga färden (det är den som går till tippen), men någonstans därefter kan man skönja ett tredje rum som den senaste månaden dolts av skröfs och ouppackade flyttlådor. Påminn mig om att jag aldrig mer ska flytta.

Själv står jag ut med de sista snart två veckorna på jobbet. Den trevliga handläggaren på Försäkringskassan har beviljat mig havandeskapsledighet enligt önskemål från den 1:a mars. När jag ansökte om havandeskapsledigt trodde jag att det mest skulle bli en glassig semester, men för varje dag som går inser jag att jag är mer otymplig gravid elefanthona än sjuksköterska för tillfället. Jag vaggar och uffar mig fram genom mitt koordinatorskap. Lyckligtvis är jag borttagen från allt som har med patientsidor och ronder att göra. Får jag inte ont i ryggen klagar jag över att jag är i behov av en lungtransplantation eller eventuellt en syrgastub inne på expeditionen. Beter mig överlag tråkigt och gnälligt nuförtiden. Och då kan jag meddela att det är rena semestern i jämförelse med hur jag är när jag är hormonell. Jag väljer faktiskt att skylla det på graviditeten, för i vanliga fall gråter jag nästan aldrig. Nu brister jag i hjärtskärande gråt vid minsta meningsskiljaktighet, och när väl den hjärtskärande gråten har börjat så tar det minst tjugo minuter innan den tar slut.

Har läst en del gravidbloggar, men raskt slutat med det igen. Folk bara skriver om hur de mår toppen och hur de väntar på sina små mirakel (bara jag som får DiLeva-vibbar av ordet "mirakel"? Jag föreställer mig hur jag föder fram en mini-Tomas i lila kaftan. Läskigt!). Nänänä. Såhär är det:

1. Man går som en pingvin.
2. Man får makalöst ont i ryggen när man ligger på den. När man därför försöker vända på sig visar det sig vara nära nog omöjligt i kombination med en grym smärtsensation i korsryggen. Jag behöver snart en dävert i taket.
3. Man kan inte andas. Bara att sätta på sig skorna känns som ett smärre Friskispass. Eller strumpbyxor! I helgen gjorde jag misstaget att tro att jag skulle vara fin i strumpbyxor. Det tog femton minuter att få på dem, och därefter fick jag ta igen mig i tio.Sedan spände de över buken alternativt rullade ner som en rullgardin i midjan under resten av kvällen.
4. Folk fortsätter tycka det är lustigt att kommentera ens gång (pingvingången, that is). Själv har man tagit kommentarerna med jämnmod i sex veckor och börjar nu tröttna.
5. När man väl har hittat en bekväm liggställning för natten, efter att ha vridit och vänt på sig i 30 minuter, då måste man upp och kissa. För tredje gången på 45 minuter.

Så ja, jag väntar på mitt mirakel i lila kaftan, men I tell you, det är ingen jäkla picknick! Och jag hade kunnat kyssa handläggaren på Försäkringskassan som har begränsat mitt lidande något.

Kommentarer
Postat av: Jenny Nilsson

Hahahah, det va det bästa jag läst på länge gällande graviditet! Du är för rolig :o) Det ska bli så roligt att ses...vi kan ju gnälla ihop! Måste vi ta av skorna under dagen lovar jag att hjälpa dig på med dem ;o)))

Kram på dig

2011-02-09 @ 22:13:48
Postat av: Johanna

Aha! Har länge misstänkt just detta om mamma- / gravidbloggar. Nu är de lika avslöjade som Pernilla Wahlgren och Charlotte Perelli efter "margarinchocken".

Hoppas du mår lite bättre när du kan gå på havandeskapsledighet!

2011-02-10 @ 02:06:16
URL: http://Jiaozi.davidkarlsson.se
Postat av: Kikki

Gumman! Själv spenderade jag båda graviditeterna med huvudet i toalettstolen - det hade INTE blivit en trevlig blogg i gravidkategorin. Kanske därför det bara finns äppelkäcka bloggar kvar där?

Miraklet tycker jag är att du återfår herraväldet över din kropp!

2011-02-10 @ 08:32:03
URL: http://theantigonish.wordpress.com
Postat av: Elna

Grattis till köket, grymt snyggt!! Och visst skymtar jag ett tjusigt, rutigt golv under mattan?

Tålamod verkar vara något man bör skaffa sig innan man blir gravid...! ;) Jag kommer bli gravidzilla känner jag instinktivt, tycker du är jätteduktig!

2011-02-10 @ 13:28:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!