Lära sig cykla

Ibland får jag för mig jättekonstiga grejer som blir till fixa idéer. En grej jag fått för mig är att det är livsfarligt att cykla. Jag vet inte ens hur det gick till, om något egentligen triggat det eller om det bara växt fram. Det enda jag vet är att jag plötsligt gick till jobbet istället för att cykla. Jag har för mig att jag kalllade det "mer kaloriförbrännande" eller något equally dumt. Och sedan dess har jag alltså inte cyklat. Det är något i stil med tre år sedan sist. Min lila cykel står kvar vid Nobeltorget och rostar sönder. När jag var gravid skjutsade maken mig till jobbet och när vi flyttade till Ribersborg började jag ta bussen som går runt halva Malmö.

Nu är det så dags att börja jobba igen. På måndag, 06.45 smäller det. Så maken gav mig en cykel i julklapp. En röd, fin treväxlad cykel med cykelkorg och allt, så att jag ska slippa skumpa runt Erikslust, Dammfri och Lorensborg klockan tio över sex på morgnarna, utan istället kan sätta mig på min fina cykel och snabbt och lätt trampa min väg genom Slottstaden. Det är bara det att jag ju är livrädd för att cykla. Jag är rädd för:

1. Att kedjan ska hoppa av.
2. Att skosnöret ska snurra in sig i pedalerna.
3. Att svänga.
4. Att framhjulet ska trilla av.
5. Att bromsarna ska sluta fungera.

Idag kände jag att det var dags att provcykla innan det är skarpt läge på måndag morgon, så med fjärilarna fladdrandes i magen gick vi ner till garaget där cykeln står. Där cyklade jag sedan, fram och tillbaka, först mycket, mycket långsamt (utifall att bromsarna skulle sluta fungera) och sedan snabbare och snabbare. Jag måste fortfarande sätta i en fot när jag ska svänga, så att jag inte välter (något maken verkade finna ganska roande utan att säga något, men efter att ha känt varandra i snart åtta år är det sådant man märker, tro mig).
Faktiskt känns det ganska bra. Jag kostade till och med på mig att utropa ett par "Wiiiiiiii!" när jag cyklade där, fram och tillbaka. Som om jag åkte karusell.

Så 2011 blev året jag lärde mig cykla. För andra gången i mitt liv. Snälla Murphy, låt denna passera! Jag vill helst inte dö i en cyklerelaterad olycka under 2012.

Gott nytt år till er alla!

Kommentarer
Postat av: Tristessa

Haha, hög igenkänningsfaktor, fast med en punkt att lägga till, att typ välta in i en bil på något vis, så där rakt åt sidan - pladask.

2012-01-01 @ 00:49:32
URL: http://tristessan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!