Yr

Idag tar vi det lugnt. Isabelle har tränat nackmusklerna. Aslan vilar ut efter gårdagen och visar upp noll och intet intresse för att gå ut på balkongen. Inte för att hon någonsin får göra det igen. Själv är jag som alltid den senaste tiden episkt yr. Känns ungefär som att gå runt på ett skepp eller ett sviktande golv. Ganska läskigt faktiskt. Som den sjuksköterska jag är har jag givetvis felsökt. Druckit mycket vatten, ätit regelbundet och varierat, faktiskt sovit helt ok den senaste veckan. Även om jag inte verkar bli av med trematningen än på ett tag, så tar maken alltsom oftast passet därefter, så jag får trots allt sova åtta timmar per natt, om än uppdelat på två eller tre pass. Blodvärdet var bra när jag var på efterkontroll hos barnmorskan. Efter att ha gjort alla felsökningar jag kan göra på egen hand utan minsta tecken på förbättring var det häromdagen dags att söka den magnifika öppenvården. Jag var fortfarande listad i Helsingborg, vilket säger en hel del om hur ofta jag är sjuk. Flyttade till Malmö 2004, och innan dess minns jag inte ens när jag var på vårdcentralen i Helsingborg. 1998 tror jag. Och så var jag ju hos doktorn på Irland när hon frågade om jag längtade efter att dö ("Do you have a death wish?" Hon sa faktiskt det. Och då hade jag ändå underdrivit mitt alkohol- och cigarettintag drastiskt för att få det att låta lite bättre). Annars har jag inte behövt uppsöka någon doktor. Mina urinvägsinfektioner har effektivt behandlats med hjälp av våra eminenta avdelningsläkare. Och en gång hade jag en vaxpropp i ena örat kom jag just ihåg. Den sögs ut efter remittering till en vaxproppsutsugare på Erikslust.

Nåväl, nu har jag alltså listat mig i Malmö. Och efter att ha gjort det fick jag en tid för att kolla upp yrseln, som jag tror att de misstänker är psykosomatisk. Personal inom öppenvården vill ofta skylla på att det är patienternas eget fel och helst aldrig någon faktisk fysisk åkomma. Jag fick tid den 24/8, alltså ganska exakt två veckor efter att jag listat mig. Fram till dess tar jag det rätt lugnt. Fortsätter att gå runt på mitt imaginära skepp ett par veckor till och hoppas att det rättar till sig av sig självt.


Nackträning. Ungefär lika kul som att lägga en sköldpadda på rygg, fast hon gillar det lite mer nu iallafall.

Kommentarer
Postat av: Tristessa

Har läst här inne hos dig ett litet tag och känner igen mig i sömnbristen den första tiden och vet hur illa det kan ställa till med. Skriver lite om det i december 2010 hos mig hur jag mådde av för lite sömn. Förvånar mig inte om man kan bli extremt yr av sömnbrist i kombination med en skör tid som nybliven förälder.

Men så ville jag i alla fall med skriva att mitt hb visade helt normalt ett tag efter förlossningen, men sen var järndepåerna ändå tömda, tror det var järnmättnad och något mer prov som visade det. Kanske lite järn fixar yrseln, får hoppas det är något sådant enkelt!

2011-08-14 @ 02:04:09
URL: http://tristessan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!