When you have insomnia you're never really asleep and never really awake

  Ni kan hälsa mig välkommen tillbaka till verkligheten. Nattjobbet tar en tillfällig paus på två nätter .
När man jobbar natt känner man sig nästan lite utesluten ur samhället. När ni andra går till jobbet, då går jag hem och lägger mig. När ni går hem från jobbet, då stiger jag upp. När ni andra drar fram grillen och häller upp ett glas vin, då äter jag frukost. När ni andra sätter er framför tv-n, då går jag till jobbet. När ni går och lägger er, då är jag vaken. Och är vaken och vaken. Och vaken. Och så vidare.

Nattjobbet i sig är inte särskilt betungande. Den stora utmaningen är däremot att hålla sig vaken. Efter att ha gjort allt det som vi ordinarie dagpersonal klagar över att nattpersonalen inte gör (ja, förlåt kära nyblivna nattkollegor), så har jag ungefär åtta timmar kvar av arbetspasset. Man kan göra en massa kul grejer. Se på film, äta godis, läsa böcker, surfa på nätet, blogga. Det är bara det att ingenting är kul på natten. Hjärnan är ungefär lika seg som en surdeg, och den där timmen mellan fyra och fem på morgonen vill man mest lägga sig i fosterställning och gråta över att man inte bara får gå och lägga sig.

Imorse när dagkollegorna äntligen kom satt jag och läste en bok (jäkligt kul bok för övrigt, som heter Mess), de andra två satt med Iphone och på nätet på traktorspaning (visste ni att en ny traktor kostar 300 000:-?). Första dagturskollegan som droppar in säger: "Ja, ni ser ut att ha det hur skönt som helst". För en vecka sedan hade kommentaren lika gärna kunnat komma från mig. Imorse var min första tanke "Väääääääässsss! Här har man hållit sig vaken hela natten när ni andra sölkorvar har legat hemma och snusat i era sköna sängar. Undrar vem som har haft det skönast!" Fantastiskt vad snabbt man ändrar fokus när man byter arbetstider. Imorse när jag rapporterade var jag så trött att jag råkade rapportera över att en patient hade ascites istället för en abscess. Tur att man har raska, pigga kollegor som rättar en. För oinsatta är ascites vätska i buken och abscess en varansamling, i det här fallet i lungsäcken. Således relativt stor skillnad.

Ovan syns nya pimpgrejen till balkongen. Mer vuxenpoäng än giftermål i mitt fall. Aslan blev glad när vi kom hem med den. Tänkte något i stil med "sallad till mig". Tur att hår av hin ej får vistas på balkongen.
För övrigt är hon inte längre hår av hin, utan en ytterst social katt, som numera hälsar en i dörren med spinnande och mjauande.

Idag har jag sovit till halvfyra och sedan ätit frukost i västra hamnnen. Snart är det middag och efter det lite stillsam yatzy på den pimpade balkongen. Tänkte egentligen vara samhällsgranskande och se på Uppdrag Granskning, men det har visst redan börjat.

Idag skrattar jag även riktigt gott åt rånarna som blev skjutna med sina egna vapen efter ett misslyckat rånförsök på Bergsgatan. Tyck att jag är elak om ni vill, men ibland får man faktiskt skylla sig själv. Gudomlig rättvisa if you will.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Feel free även att skratta åt oss suckers på Kirågen 9 där de hamnar för eminent och kostnadsfri vård.

2010-06-09 @ 22:40:01
URL: http://rellihcs.tumblr.com
Postat av: Smugglosmurf

Beklagar, Sofia. Peka finger åt dem från mig!

2010-06-09 @ 22:58:39
URL: http://smugglosmurf.blogg.se/
Postat av: Kikki

Hahaha! Ja, hur puckade får man bli egentligen?

2010-06-10 @ 08:04:20
URL: http://antigonish.blogg.se/
Postat av: Elna

Elna gillar:

- Att du gillar boken (gött att ha rätt)

- Att du blivit med solros (blommor på balkongen is da shit)

- Att Aslan blivit sitt rätta jag!

2010-06-11 @ 17:15:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!